Jucatorii din domeniu spun ca neconventionale nu sunt neaparat suporturile publicitare folosite, cat mixul ales si modalitatea de abordare a consumatorului. Pot exista, totusi, suporturi special create pentru un anumit produs sau pot fi realizate proiecte speciale.

Neconventional, conform DEX, inseamna original, plin de naturalete, spontan. Intr-adevar, neconventionale sunt acele campanii care surprind, impresioneaza si marcheaza consumatorul. Inainte de orice analize profunde ale stilului de viata, obiceiuri de consum etc., trebuie sa luam in calcul instrumentele de baza pe care consumatorul le are la indemana in procesul decizional, mai exact simturile. Iar, daca ne gandim, pana la urma, consumatorul este un individ cu cinci simturi si cel putin un telefon mobil in buzunar”, spune pentru startups.ro Andreea Pali, general manager la Motion Vision Communication (MVCom).

Catalina Murariu, marketing manager la Elevate, spune pentru startups.ro ca publicitatea neconventionala inseamna orice iese din mediile de comunicare sau metodele de panotaj clasice, precum si orice surprinde publicul prin amplasare, format sau idee.

Indoor-ul este o nisa de publicitate considerata clasica in afara, dar oarecum neconventionala la noi din perspectiva proiectelor de tip special care pot fi realizate. Prin proiect de tip special se intelege acea campanie care necesita suporturi special create pentru a transmite mesajul publicitar sau pentru <a pune in scena> conceptul unui brand”, spune pentru startups.ro Razvan Marincoi, marketing manager la Brand Management.
Publicitate in lift
Experienta ne-a aratat ca aceasta modalitate de promovare este potrivita pentru companii de toate tipurile. Un start-up poate apela la acest mediu pentru lansare, pe cand o companie multinationala isi poate anunta o promotie, un nou produs, sau pur si simplu poate sustine imaginea deja creata”, precizeaza Catalina Murariu.

Ea mai spune ca domeniile de activitate ale firmelor care apeleaza la aceasta modalitate de promovare variaza de la servicii financiar-bancare (Allianz, Citibank), pana la retail (Carrefour, IKEA, Mr. Brocolage, Rompetrol), telecom (Romtelecom, UPC, Airbites), industria farmaceutica (Merck, Modafen), FMCG (Colgate, Ariel, Nestea, Caroli), auto (Mercedes, Porsche, Renault, Mazda) etc. In blocuri, sunt active reclame pentru firmele de tamplarie PVC sau pentru noile ansambluri rezidentiale.

In cazul acestui tip de publicitate, procentul de receptare a mesajului publicitar este de 90%. Campaniile derulate in cladirile de birouri favorizeaza comunicarea Business to Business, pe cand cele de pe segmentul rezidential si hotelier se adreseaza indeosebi consumatorului final.

Elevate detine studii proprii referitoare la traficul din cladirile din portofoliu si a gradului de receptare. Eficienta finala a campaniei o masoara clientii, raportat la numarul de telefoane/accesari/vanzari. Unii clienti propun coduri unice sau numere de telefon dedicate acestui mediu”, mentioneaza Catalina Murariu.

Pretul pentru aceste servicii poate incepe de la 500 de euro, pentru o mini campanie de o luna in Elevate Rezidential, anuntand, de exemplu, deschiderea unui nou restaurant in proximitate. O campanie in toata reteaua de cladiri de birouri Elevate Office poate ajunge la 5.000 de euro pe luna.

//

Publicitatea in lift se incadreaza in neconventional atat prin amplasare, cat si prin posibilitatea unui dialog apropiat cu clientii finali. Pentru cei care vor ceva si mai <altfel>, propunem proiecte speciale, adica utilizari creative ale spatiului indoor – de la sampling-uri la colantari de lift, modificarea luminii ambientale, a mirosului etc.”, mai spune Catalina Murariu.
Proiectii interactive
Acest tip de promovare include proiectii interactive pe suprafete neconventionale (podea, perete, sticla, mese), sisteme interactive multi-touch, proiectii holografice, proiectii speciale – cum sunt proiectiile pe ecran de apa.

Sistemele de proiectii interactive se adreseaza firmelor din orice domeniu, multinationale, firme medii sau mici. Dimensiunile, continutul proiectiilor si toate efectele sunt complet personalizabile”, spune pentru startups.ro Claudia Prodan, manager Evolve Media.

In cazul sistemelor de proiectie interactive, pretul poate incepe de la 350 de euro pe zi si poate varia in functie de dimenisiunea sistemului, locul de desfasurare si perioada de inchiriere. Pentru proiectiile speciale, care se realizeaza in functie de cerintele si particularitatile fiecarui client, pretul se poate stabili doar in urma unei discutii.

Timpul de inchiriere a unui sistem poate varia intre o seara si cateva luni, in functie de necesitatile fiecarui client.
Comunicare vizual-olfactiva
Mirosul este strans legat de emotii si constituie una din caile cele mai neasteptate si neconventionale de abordare a consumatorului”, explica Andreea Pali.

Campaniile de comunicare vizual-olfactiva se pot derula la raft, in mijloace de transport in comun, dar si in alte spatii dedicate publicului larg.

Printre clientii MVCom care au apelat la aceasta modalitate de promovare se numara Dero, Dove, Hugo Boss, Wrigley etc. De cele mai multe ori, a fost vorba de lansarea de noi variante de produs.

Cheltuielile cu o campanie vizual-olfactiva pot incepe de la cateva mii de euro si pot ajunge pana la cateva zeci de mii de euro, o pondere mare fiind detinuta de costurile de intretinere.

In functie de durata, numarul de locatii etc, se poate atinge o suma sau alta. Sunt si situatii in care clientul are aroma, doreste un eveniment – impact si vorbim de doar cateva zile de promovare vizual-olfactiva”, spune Andreea Pali.

Media de desfasurare a unei campanii vizual-olfactive este de o luna, potrivit managerului MVCom.

Publicitate in saloanele de infrumusetare
Imaginati-va un client care sta pe un scaun intr-un salon de infrumusetare, privind catre un poster langa oglinda, care spune <incearca produsul X aici>. Hairstilistul il <obliga> sa priveasca in fata, catre poster. Bea o cafea sau un ceai sau un alt produs X, oferite de salon inr-o ceasca branduita. Zaharul este pus dintr-un plic branduit. Asteptand sa se usuce parul, poate citi revistele livrate de noi in saloane si poate discuta cu personalul salonului despre produs si campanie. La plecare, platind bonul fiscal, primeste si un cupon de concurs, care, completat, poate aduce ca premiu exact acel produs din campanie. Asta intelegem prin neconventional”, spune pentru startups.ro Lucian Toma, director Salon Style Media.

Pana in acest moment, campaniile Salon Style Media au inclus produse de ingrijire personala, lanturi de restaurante, cafea, ciocolata, masini, decoratiuni interioare, edituri, medicamente si suplimente alimentare, clinici medicale si asigurari de sanatate, pensii private, lanturi de farmacii, complexe rezidentiale, bauturi alcoolice, sucuri, parfumuri, electrocasnice, televiziuni etc.

Lucian Toma spune ca, pentru moment, nu exista niste instrumente dedicate masurarii eficientei acestui tip de promovare, in afara de repetitivitatea campaniilor. Totusi, se mai pot adauga elemente ca trimiteri de sms cu codul gasit doar in salon sau completari de taloane pentru concursuri desfasurate doar in saloane, verificandu-se astfel raspunsurile venite din saloane.

Comunicare prin Bluetooth
Telefonul mobil a devenit un accesoriu nelipsit si, mai mult, rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania este de peste 100%. Spre deosebire de alte canale dedicate comunicarii pe telefonul mobil, comunicarea via Bluetooth nu este spam, deoarece inainte de transmisia de date efectiva, se procedeaza la un protocol de interogare care solicita acceptul utilizatorului pentru transmisia mesajului”, explica Andreea Pali.

Cei mai multi clienti care au apelat la acest sistem sunt companii din domeniile FMCG (Axe, Sprite, Bvlgari, Nestea, Ballantine’s, Ursus) sau retail (Altex), dar si clienti precum Money.ro, BCR Open Romania, Orange-LG, Boom TV etc.

Pretul unei campanii prin  Bluetooth variaza intre cateva mii de euro si cateva zeci de mii de euro. In afara de durata si numarul de servere utilizate, printre factorii de influenta se numara variatia de cost e-data, dar si alte elemente ale strategiei utilizate – campanie locala sau nationala, accesul la internet pentru extragerea datelor de la distanta etc.

Astfel de campanii se pot derula punctual pe durata a catorva luni (de exemplu, doar in weekend-uri) sau inchegat pe durata a una – doua luni. Am avut insa si campanii de doar cateva zile”, spune Andreea Pali.

In ceea ce priveste masurarea eficientei, comunicarea prin Bluetooth poate furniza informatii despre numarul de telefoane cu Bluetooth activ identificate (audienta potentiala), a numarului de mesaje acceptate dar si refuzate.

Publicitate in toalete
Suporturile publicitare amplasate in toaletele restaurantelor sau cluburilor sunt potrivite companiilor din toate domeniile de activitate, dupa cum a precizat pentru startups.ro Cristian Dragan, director executiv Oops Media. Prin astfel de campanii se poate promova un produs sau se poate face cunoscuta o mica afacere.

Printre clientii Oops Media s-au numarat companii din domeniile auto (Mitsubishi, Renault, Jeep, Toyota), comunicatii (Vodafone, Romtelecom, Zapp), cosmetice (Dove), farmaceutice (Foltene), bauturi alcoolice (Stella Artois, Tuborg, Becks, Ballantines, Heineken), bauturi nealcoolice (Coca Cola, Borsec, Burn), radio (KissFm, Radio21, Radio Guerrilla).

Potrivit lui Cristian Dragan, pretul unei campanii incepe de la 50 de euro/luna pentru inchirierea unui panou, restul se deduce matematic in functie de numarul de luni si panouri contractate. In medie, o campanie poate ajunge undeva la 5.000 de euro – 6.000 de euro.

In ceea ce priveste masurarea eficientei acestui tip de promovare, s-au efectuat sondaje la iesirea din restaurant/toaleta, rezultatul fiind unul surprinzator de bun, in sensul ca mesajele afisate sunt retinute de aproximativ 80% dintre consumatori”, precizeaza Cristian Dragan.

Publicitate pe mana curenta a scarilor rulante
Principalul atu al acestei metode de promovare este interactivitatea cu brandul (consumatorii iau contact direct cu brandul) in locul unde se fac cumparaturile – mall, hipermarket, aeroport, metrou. De aceea, este portivita pentru companii din industriile FMCG, banking, auto, telecomunicatii”, explica Razvan Marincoi.

Pentru o campanie derulata intr-un mall, companiile cu un buget de promovare echilibrat pot apela la un mix format din Escads (n. red. – numele sub care se gaseste suportul in portofoliul Brand Management) impreuna cu branding-ul partial al balustradelor din sticla ale scarilor rulante.

Firmele cu un buget extins pot apela la suportul Escads alaturi de o decorare partiala a balustradelor (pentru a mentine un impact vizual marit asupra mesajului aflat pe mana curenta), impreuna cu un stand-up column la intrarea in mall si un stand cu prezentare de produs si distributie flyere sau sampling.

Avand in vedere ca este o tehnica cu rezultate imediate in volumul de vanzari, este recomandata folosirea ei in timpul unei promotii”, precizeaza Razvan Marincoi.

Reprezentantul Brand Management spune cu nu poate oferi o estimare de pret, pentru ca acesta variaza in functie de lungimea scarilor in discutie, de perechea sau perechile de maini curente si de timpul de campanie, recomandat a fi de maximum 60 de zile (garantia de utilizare optima a filmului care se aplica peste mana curenta a scarilor rulante).

Articol gasit de Fufa Ana

Sursa