Reducerile de preturi in magazine, adevar sau inselatorie? Vezi ce spun expertii in retail

Publicitatea inselatoare a ajuns la dimensiunile unui adevarat fenomen. Mii de firme isi pacalesc clientii cu diverse campanii promotionale false, au spus, pentru DailyBusiness.ro, expertii in retail. Protectia Consumatorilor desfasoara in prezent o ancheta pe aceasta tema.

V-ati pus vreodata problema daca pretul pe care il platiti pe un produs aflat la promotie in magazine este cu adevarat mai mic decat cel anterior? Specialistii spun ca aveti motive serioase sa va ganditi de doua ori inainte de a cumpara produsul, fie ca e vorba de un obiect de imbracaminte, incaltaminte sau electrocasnic.

Si asta pentru ca, de multe ori, preturile sunt aceleasi sau chiar mai mari decat cele anterioare. „Publicitatea inselatoare a atins cote fara precedent”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, expertul Gheorghe Ciubotaru, fost vicepresedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

El afirma ca, pe fondul crizei, tot mai multe firme au ales sa adopte astfel de practici, in tentativa de a-si atrage clientela si a scapa de faliment. Dincolo de faptul ca isi inseala clientii, firmele incalca si legislatia in vigoare, fiind pasibile de amenzi si suspendarea activitatii.

Exemplele, spune Ciubotaru, sunt multe si la tot pasul. „Mergeti intr-un mall si observati atent etichetele produselor. De la haine la incaltaminte si pana la produse alimentare si electrocasnice. O sa vedeti diferente foarte mari intre magazine si produse. Mai mult chiar, sunt magazine care vand acelasi produs cu doua preturi. Lucrurile au fost scapate de sub control de autoritati”, spune expertul.

„Iar dovada cea mai buna este ca nu am vazut niciun control finalizat, nicio firma sanctionata pentru publicitatea inselatoare”, a spus Ciubotaru, in prezent presedinte al Asociatiei Consumatorilor Europeni din Romania (ACER).

Mall-urile sunt cel mai bun indicator al crizei din retail. In ultima vreme, pe zeci de spatii comerciale troneaza inscriptii in genul „aici se va deschide un nou magazin pentru dumneavoastra”, sau „spatiu in curs de reamenajare” etc. Potrivit expertilor, aceste mesaje sunt de fapt semne ale crizei..

Inspectorii ANPC deruleaza in prezent o investigatie pe aceasta tema si, in zilele urmatoare, vom avea primele rezultate
Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC

Cei care rezista s-au angajat intr-o adevarata cursa a campaniilor promotionale, menite a atrage clientii, din ce in ce mai putini.

Preturile au scazut in multe magazine, in special in cele de marca, iar perioada soldurilor a adus oferte de preturi cu pana la 70% mai mici in multe magazine.

„Nu toti au actionat corect”, avertizeaza insa Gheorghe Ciubotaru. „Multi au pus la intrare afise si stick-uri cu ‘Reduceri promotionale’, insa de fapt au pastrat preturile vechi, in speranta ca ii vor determina pe clienti sa le cumpere produsele”, a explicat expertul in retail.

Constantin Cerbulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, confirma posibila existenta a unor asemenea cazuri, in special in cazul retailerilor mici, si spune ca a fost declansata o ancheta.

Nu veti gasi niciun retailer care sa vanda in pierdere un produs decat daca este in criza si are nevoie urgenta de bani
Mihai Danilescu, expert in retail

Ciprian Moga, fostul secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, in prezent managerul companiei de consultanta iQuest Consulting, spune ca este putin probabil ca marii retaileri sa riste cu asa ceva.

„Probabil, daca se intampla asa ceva, avem de-a face cu micii retaileri, cei care vand diverse sortimente, mai putin produse de firma. Nu cred ca marile companii si-ar risca credibilitatea recurgand la asemenea stratageme”, a afirmat expertul. El spune insa ca, intr-adevar, publicitatea falsa reprezinta o problema in retailul romanesc.

„Nu o sa vedeti pe nimeni sa recunoasca astfel de practici. Ar insemna sa isi asume faptul ca incalca legea”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, expertul Mihai Danilescu, de la Retail Consulting.

„In esenta, se modifica situatia stocurilor, se schimba preturile foarte des, se modica tarifele in asa fel incat, la un eventual control, sa fie greu sa iti dai seama”, a adaugat Danilescu.

Toata lumea face ce vrea in retail, iar clientii sunt cei pagubiti
Gheorghe Ciubotaru, presedinte ACER

O alta practica, des intalnita in retail, spun specialistii, o reprezinta nivelarea preturilor pe ansamblul intregului magazin. Firmele ori majoreaza preturile inainte de a declansa perioadele de reduceri, ori le cresc pe alte sortimente, in asa fel incat, pe ansamblu, sa iasa pe plus. O alta stratagema, folosita inclusiv de marii retaileri si sanctionata in trecut de ANPC, o reprezinta existenta a doua preturi, unul la raft, si altul la casa. Astfel, daca nu este atent, clientul poate plati un pret mai mare decat cel promovat in magazin.

Gheorghe Ciubotaru, seful Asociatiei Consumatorilor Europeni din Romania, arata ca dincolo de stratagemele folosite de retaileri, pana la urma clientul este cel care decide daca va cumpara sau nu produsul respectiv.

„Inselat sau nu, clientul decide daca produsul merita pretul platit, pana la urma. Este de datoria autoritatilor sa controleze insa fenomenul publicitatii inselatoare si, din pacate, aici nu s-au facut prea multi pasi concreti, cel putin in ultima vreme”, a spus expertul.

Reducerile de sezon, bucuria consumatorilor

Magazinele din toata tara se afla, in prezent, in plina campanie de soldare. Aceasta a inceput pe 15 ianuarie si se va incheia, potrivit legii, pe 15 aprilie.

Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC, afirma ca orice comerciant care anunta o reducere de pret are obligatia sa tina cont ca aceasta trebuie sa fie raportata la pretul de referinta practicat. Mai exact, pe eticheta produsului sa se gaseasca atat pretul vechi, cat si pretul nou rezultat din aplicarea reducerii.

„In anii precedenti s-a observat ca aceasta prevedere nu a fost respectata de unii operatori economici, care fie au trecut pe etichete doar pretul vechi, fie au mentionat doua preturi fara a evidentia care este cel nou, fie pe eticheta era trecut pretul vechi si procentul reducerii fara a se specifica pretul nou, lasand cumparatorul sa-si calculeze singur pretul final„, a afirmat Cerbulescu.

Produsele care pot fi supuse soldarii sunt articolele de imbracaminte, articolele de blanarie-pielarie, confectiile, tricotajele, inclusiv lenjeria, tesaturile, marochinaria, incaltamintea si articolele sezoniere de sport-turism, precum si alte produse care vor fi stabilite prin norme ca facand parte din categoria produselor sezoniere.

„De retinut ca orice anunt de reducere de pret exprimat in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice. Este interzis ca o reducere de pret pentru un produs sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs”, a mai declarat seful ANPC.

Articol găsit de Brandibul Alexandra

Sursa