Unii comercianţi din marile centre din Capitală afişează preţuri cu reduceri „umflate” şi lichidări de stoc inexistente. Orbiţi de ofertele afişate în vitrinele magazinelor din marile centre comerciale, românii au dat o mulţime de bani pe haine şi încălţăminte ale căror preţuri au fost reduse, de fapt, doar „pe hârtie”. În plus, mulţi comercianţi recurg la diverse practici, de la publicitate mincinoasă până la reduceri fictive, doar pentru a înşela cum părătorul.

Aceasta este concluzia la care a a juns, ieri, o echipă de inspectori de la Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor (OPC), care a descins, însoţită de reporterii EVZ, la Unirea Shopping Center, în centrul Capitalei.

Rezultatul: lichidări de stoc inexistente, reclamă mincinoasă, afişaj incorect, firme care nici măcar nu aveau numele inscripţionat la intrare.

Toate astea, cu menţiunea că acţiunea de ieri a fost precedată de alta, făcută cu aproape două săptămâni în urmă şi care ar fi trebuit să „pună lucrurile în ordine”. „Nu s-a întâmplat asta, dar mai grav este faptul că nici un client al vreunui magazin nu a depus vreo plângere împotriva comercianţilor care i-au păcălit”, au explicat inspectorii.

Păcăleli în limita stocului disponibil

Primul magazin din Aripa Splai a centrului comercial vinde pijamale cu 49 de lei, iar după „bulina” din vitrină pare că preţul a fost redus cu 50%. „Lipseşte preţul vechi. E reducere, dar trebuie să vedem preţul iniţial”, este prima observaţie a inspectoarei Luminiţa Ciobanu. Vânzătoarea se fâstâceşte. „Ca să facă lichidare de stoc, trebuie să anunţe la primărie cu 15 zile înainte. În plus, la fiecare reducere trebuie scris «în limita stocului disponibil»”, explică inspectoarea OPC.

„Aveţi registrul unic de control?”, întreabă aceasta. Răspunsul vine într-un teanc de hârtii pe care vânzătoarea le scoate de sub birou. Inspectorii dau şi verdictul: amendă între 1.000 şi 5.000 de lei. Vânzătoarea mărturiseşte: „Nu avem nicio lichidare de stoc, de fapt trebuie să închidem într-o lună şi încercăm să vindem ce avem”, explică femeia.

Inspectorii au de ales: fie încadrează magazinul la „practici comerciale incorecte” şi amenda urcă până la 60.000 de lei, fie la „publicitate înşelătoare”, şi atunci proprietarul va plăti până la 1.500 de lei. Însă la fel ca şi ceilalţi patroni ai magazinelor în care s-au găsit nereguli, acesta s-a scuzat: „Sunt plecat din ţară!”. De altfel, probleme similare s-au găsit în mai multe magazine din Unirea Shopping Center. Urmarea: inspectorii au ameninţat cu o nouă serie de controale.

SOLUŢIE

„Garda poate verifica dacă reducerile sunt reale

Potrivit legii, inspectorii OPC pot constata doar dacă afişajul este incorect, dacă s-a calculat bine reducerea din tariful iniţial sau dacă vânzătorii au toate actele în regulă. Cei care decid însă în ce măsură tarifele reduse sunt obţinute într-adevăr în urma unei diminuări a preţului iniţial sunt inspectorii Gărzii Financiare.

„Noi nu avem acces la registrele financiare. Noi doar calculăm să vedem dacă un produs redus cu 30% are aplicată reducerea corectă. Cei care pot vedea că nu s-au modificat înainte preţurile, doar ca apoi să se poată face diminuarea tarifelor, sunt cei de la Garda Financiară”, a explicat Luminiţa Ciobanu, inspector OPC.

Cu alte cuvinte, cea mai sigură metodă, pentru a evita să fiţi păcăliţi, este să daţi o raită prin magazine şi înainte de startul reducerilor. Cunoscând preţul iniţial al produselor pe care le doriţi, puteţi socoti singuri dacă reducerea este reală sau fictivă, explică inspectorul.

Articol găsit de Brandibul Alexandra

Sursa